Lühidalt ju ei saa - siis ei jõua mõte kohale. Ma niigi räägin vajalike tööühikute asemel surveühikutes. Tegelikult on määravaks silo tallamisel tehtud töö. Ning sama tulemuse saab suurema jõu ja lühema mõjumisaja või väiksema jõu ning pikema mõjumisaja korral (ning aja asemel mõistame siin tallava masina sõidukordi).
Mida pikem on heksli pikkus, seda kauem tuleb tallata. Iga pressimisega (ülesõiduga) vajub mass tihedamaks, kuid pika massi hõõrdumine ja materjali omavaheline haakumine tekitab vedrutamise. Kui jõu mõjulakkab, tõuseb mass tagasi. Õnneks mitte algsele kõrgusele. Iga korraga protsess kordub.
Praktikast on ju teada, et lühem heksel vajub kiiremini tihedaks.
Loomulikult ei ole mõistlik täita esmalt hoidlat ja siis tallama hakata. See ei ole kuidagi otstarbekas. Kasvõi seetõttu, et 3-meetrise kihi peal ei aita vist isegi kolmed rattad liikuda - masin vajub liialt sisse. Lihtsalt Andresetalu viidatud viis täita hoidla ja siis vajutada, teoorias võimalik, kuid reaalselt ebaotstarbekas. Seda on näidanud kasvõi ettevõtete praktika.
Räätsade ja tikkontsade teema ongi utreerimine. Edasiliikumise kontekstis on see oluline, tallamise puhul aga ei ole esmatähtis edasiliikumine (kuigi see on ka tööks vajalik), esmatähtis on võimalikult ühtlaselt ja ülepinnaliselt massi tihendada. Kas seda saavutada korduva mõjutamisega või suurema massiga, teeb lõpuks sama tulemuse välja.
Aga loota, et pelk erisurve tõstmine on imerohi silo tallamiskvaliteedi parandamiseks, on naiivne. Kangiseadus kehtib ka siin.
Topeltrataste puhul on kerge juhuma selline efekt, et kuna masin ei vaju, siis "tundub", et pole vaja rohkem tallata. Aga tegelikult on mass liiga hõre. Aga kuna hoidla on "täis" saanud, lüüakse kaas peale ja loetakse silo tehtuks.
Kuna kilele massi peale ei tule, ei vaju mass ka hiljem tihedamaks. Kuna aga tihendamine jäi vale eelduse tõttu puudulikuks, on silos liiga palju õhku ja käärimine ei pruugi minna õigel viisil käima. Tulemuseks kahtlase kvaliteediga loomasööt... Eriti valus on see teema ettevõtetes, kus ei kasutata silokindlustuslisandeid ja kus rohumaad on ebatasased (silosse satub mulda).
Tallamismasina valik on loomulikult ettevõtte varustatuse küsimus. 5-7 t traktor on väiksevõitu tallamiseks. Aga kui paremat ei ole, siis tuleb sellega tallata. Kui masinat raskemaks teha ei anna, siis tuleb vastavalt rohkem kordi sõita. Iseenesest lihtne, kuid valus tõde.
Eeliseks oleks esirippsüsteemi olemasolu - sinna saab riputada midagi rasket. Ka tagaripul võiks olla võimalikult tummine seade. Tõsi, seadmed teevad masina pikemaks, vähendavad peale- ja mahasõidunurki ning ei võimalda minna otsaseinale kuigi lähedale. Siin peab kasutaja tegema valiku... Olen Inglismaal tehtud piltidel näinud mõlemale rippsüsteemile tehtud erikujulisi betoonraskusi (lühikesed, kuid laiad ja kõrged).
Raskemaks tegemata traktori kasutamine silo tallamiseks tähendab veel rohkem sõidukordi massil sama tulemuse saavutamiseks.
Võib muidugi teha ka nii, nagu alati on tehtud:
bõstro-bõstro, patom pasmotrim...
Ja Statistikaameti keskmised on sellised, nagu nad on...